11.10

Jag smuttar kranvatten och fnittrar förtjust över folks presentationer på FL. Det roligaste jag vet är när de är “inredningsinttresserade” och har laddat upp bilder på sina vardagsrum… fantastiskt! varför gör inte jag också sånt? Hur som helst, jag tycker mig ana vissa trender i medelsvenssons hem:

– Symmetriskt utlagda ‘design’-puttenutt-saker på soffborden. Gärna flera, och då i jämnt antal. Typ skålar med bollar eller fjädrar eller träflisor. Det här är rätt intressant, för jag trodde det var ett ungkarlsfenomen – mången är de pojkvänner/ragg som haft samma systematiska soffbords-potpurri-symmetrism-komplex hemma, och jag har irriterat mig lika mycket på det varje gång. Varför på soffbordet? Och varför denna obehagliga utplacering? Jag får lite Lasermannen-vibbar.
“Skålen med träflisor ska stå där. Den ska det. Bara ska. Måste. Måste.”

– Skinnsoffan…en klassiker, gärna stor och fluffig. Varför? Den är lätt att torka aav!

– Fondtapeter. En fondvägg kan vara helt okej. Men dessa val av tapet… grått, grått, svart, lila, grått, grått, svart, grått, grått, lila, grått. I psykosframkallande mönster. I grått. I grått. I grått.

– Mysmattor a la Malta, också placerade med precision (Vad ÄR det med all denna symmetri i Svenssons hem?), självklart enfärgade och i färgkontrast till soffan. För att matcha mattan är det tydligen också kutym att ha:

– Ramar på väggen i mattans färg
– Vaser i fönstret i mattans färg
– Stilistiska ljusstakar på bordet i mattans färg
– Kuddar i soffan i mattans färg
– Filt i fåtöljen i mattans färg
– Böcker i hyllan i mattans färg
– Romantiska ljus i mattans färg

För själva helhetens skull, alltså.

Hur ser sovrummen ut då? Joho, dem har de också fotat. Sänggavlar är ‘the shit’. Vadderade, i furu, rostfritt, björk, plast.. min absoluta favorit är de där med stora metallstänger och kringelikrokar. Oh, så romantiskt. Man kan binda fast varandra mellan gallren! Släng in lite gråa lakan också, så kan man bädda fint efteråt.

Leave a comment